top of page
Rekenen

rekenen

Het lukt niet! 

Waar gaat het mis? 

Rekenen is nou echt een vaardigheid die al begint als je heel jong bent. Kinderen van een jaar of 2 leren al inschatten hoeveel dingetjes er ongeveer op een tafel liggen. Kinderen van 3 zingen al mee met 1,2,3,4, hoedje van papier. En ook de vraag hoeveel koekjes jij krijgt en hoeveel ik er heb, zijn al vroeg relevant. 

Mooi om  te merken dat al die vaardigheden ook helpen om te leren rekenen. 

Als rekenen niet lekker gaat, is het ook belangrijk om te kijken hoe het zit aan de basis. Daar help ik je graag mee. Het is helpend om bijvoorbeeld te kijken: 

  • Hoe is het in het zenuwstelsel? Zou het helpen als we bijvoorbeeld de links-rechts-verbindingen trainen?

  • Hoe is de basis? Lukt het goed om hoeveelheden in te schatten? Hoe is het getalsgevoel ('merkt' je kind dat 8 meer is dan 5?) Ziet je kind dat de hoeveelheid gelijk blijft als de vorm verandert? (3+7 is niks anders van 7+3)  

  • Lukt het om het getal 10 goed te splitsen en ermee te werken? 

Bij Soepel Leren komen deze en andere basisvaardigheden aan bod. Na een eerste kennismaking, kan ik met je kind kijken waar bij hem of haar de plussen en minnen zitten. Wat gaat er soepel en waar kunnen we bouwen? Ook de combinatie reflexintegratie-rekenen is daar een onderdeel van. Na zo'n intake van een uur, maak ik voor de ouders een verslag. Vervolgens kun je met elkaar kijken hoe dat voor jullie is. Staan jij en je kind er open voor om het zo aan te pakken? Dan gaan we aan de slag om soepeler te leren rekenen. Soepeler Rekenen is een individueel samengesteld programma op basis van Jamara-rekenen en reflexintegratie. 

schrijven

Testje!

Probeer het teken dat je ziet eens netjes over te schrijven. Let goed op de vorm en de richting van de tekens, dat is heel belangrijk. 

Doe het met je niet-handige hand, maar let wel goed op je pengreep !

Dat is lastig! 

Zo kan schrijven voelen als je probeert te schrijven met niet-geïntegreerde reflexen. Je hand grijpt je potlood, die reflex is nog actief. Om je pen goed vast te houden, moet je jezelf voortdurend corrigeren. 

Het is voor kinderen enorm lastig (of onmogelijk!) om tegelijk hun pengreep te corrigeren, de vorm van de letters goed te maken en de juiste letters te kiezen (de juiste spelling toe te passen). Dat ervaarde je net zelf even in het bovenstaande testje. 

Door reflex-integratie, kun je twee van deze problemen oplossen. De grijpreflex in je hand kunnen we integreren. Daardoor wordt het goed vasthouden van je pen echt een automatisme. Dat is al één aandachtspunt minder. 

Vervolgens leren we soepel de letters te maken. Toen iedereen dat leerde, zat jij nog met die pengreep te worstelen, maar nu je hand rijp is, gaat dat ook lukken! 

En dan is het tijd voor de juiste spelling! Je hoeft niet meer op je hand te letten, je letters komen soepel op papier, er is ruimte over! 

Wow. Dat maakt het schrijven soepel!

Schrijven

lezen

Bij lezen kunnen we kijken naar de oorzaak van de moeite met lezen. Daarvoor raad ik zeker aan een visuele screening te doen. 

Naast de training om de leesbasis steviger te maken, kunnen we ook gebruik maken van hulpmiddelen voor het lezen.

We kunnen in de praktijk kijken of het werken met leeslinialen bijvoorbeeld helpt om makkelijker te lezen. Zo heb je direct al wat hulp bij de dingen die moeilijk zijn.  

Lezen
brein, dwarsdoorsnede.jpg

 het brein

Je brein is een wonderlijk orgaan. Allerlei verschillende onderdelen van het brein hebben verschillende functies. 

Voor het brein is het eerste prioriteit dat het goed met je gaat. Je lichaamstemperatuur is okay, je evenwicht is in orde, je hebt voldoende suikers in je bloed. Maar ook: Je voelt je veilig, op je gemak en je voelt je vrij om een antwoord te geven waarvan je niet zeker weet of het goed is. 

Pas als aan die voorwaarden is voldaan, staat je brein open voor zaken als rekenen en lezen. In onze maatschappij is dat relevant natuurlijk, maar de toegang tot het gebied van de tafel van 6 wordt gewoon geblokkeerd als je niet lekker in je vel zit. 

Daar zit bij Soepel Leren stap 1. Kijken waar stress in de ruimste zin van het woord blokkeert en onderzoeken hoe we die dichte deur naar dat reken-deel van je brein weer open kunnen maken. Zucht, ontspanning...

Als de deur naar rekenen, lezen en schrijven weer open is kijken we verder!

bottom of page